مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20112 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

خانوادة مهرباني دارم. از نظر مالي مشكلي ندارم. دوست پسري ندارم و عاشق دختر عمه ام هستم.
بحمد الله دختري شاد بودم. با مشكلات زيادي رو به رو بودم و به لطف خدا بر همه غالب شدم. معتقدم دنيا ارزش غم خوردن را ندارد، اما با همة اين محسنات، غمي بزرگ در دل دارم كه نميتوانم بر زبان بياورم.
حدود سه سال است مبتلا به تيروييد سمي شدم. با اين كه گريه و غصه برايم خطرناك است، اما خيلي غمناكم، ولي غصهها را بروز نميدهم و هميشه در صددم بخندم و ديگران را نيز بخندانم. كمكم توان خود را از دست ميدهم. تاكنون آرزوي مرگ نميكردم، اما اخيراً از خودم بدم ميآيد.

هميشه از زرنگ هاي كلاس بودم، اما سال گذشته حق كشي كردند و مردود شدم.

مدرسه را عوض كردم، باز حق كشي تكرار شد و ناموفق شدم.

اين كار سبب شد روحية درس خواندن را از دست بدهم. اخمو شدم و بي جهت گريه ميكنم. به طور كلي شادابي سابق را از دست دادهام.

نميتوانم به آينده فكر كنم. تنها چيزي كه فكر ميكنم مرگ است. از زهرا خبري ندارم و تنها از راه مكاتبه ارتباط دارم. استدعا دارم مرا ياري كرده و از اين محنت بزرگ نجاتم دهيد.

خواهر گرامي!از اين كه با ما مكاتبه كرده و مشكل خود را با ما در ميان گذاشتيد متشكريم.

پيش از هر چيز بر خود لازم ميدانيم از سركار عالي به خاطر داشتن چند ويژگي برجسته تشكر كنيم و از خداوند حلّال مشكلات بخواهيم آن گونه كه مصلحت مي داند، هر چه زودتر مشكل تان را حل نمايد.

به نكات ذيل توجه كنيد:

1ـ پارسايي و پاكدامني: دختر بايد بتواند در بحبوحة جواني خود را پاك نگه دارد و به وعده هاي بوالهوسان توجهي نكند و معتقد باشد:هر چيزي در جا و زمان خودش حل ميشود. چنين اعتقادي قابل تقدير و ستايش است.

2ـ روحية شاد و چهرة گشاده داشتن: خوشبرخوردي و گشاده رويي آن قدر با ارزش است كه امام علي عليهالسلام فرمود:از رسول خدا (ص) شنيدم: شما هرگز، توانايي نداريد از طريق اموال خود توجّه مردم را جلب كرده و قلب هاشان را تسخير كنيد، بلكه از راه گشاده رويي و خوشبرخوردي و چهرة متبسّم ميتوانيد در اين كار موفق شويد.[1]

3ـ شاد كردن ديگران، ايجاد خوشحالي براي ديگران از نظر اسلام يكي از بهترين كارها است.

پيامبر اكرم (ص) فرمود: در پيشگاه خداوند، بهترين كارها اين است كه فردي موجب خوشحالي و مسرت خاطر برادر ايماني خود گردد و غبار غم و اندوه را از روان او بزدايد.[2]

راهكارها

دربارة مشكل شما و اراية راهكارها به طور اختصار صحبت ميكنيم:

1ـ ابتلا به سختي ها يك امر طبيعي است. در نظام آفرينش هر پديدهاي از نخستين روزي كه جامة هستي را ميپوشد تا هنگامي كه به اوج كمال برسد، در دامان مبارزه با مشكلات پرورش مييابد و اين يك ناموس طبيعي است كه بر سرتاسر موجودات حكومت ميكند. انسان عاقل را نمي توان پيدا كرد كه در زندگي دچار مشكلات عديده نشده باشد مخصوصاً آن هايي كه خود را به خدا نزديك كرده و مورد توجّه حضرت حق قرار مي گيرند، مثل انبيا و اولياي گرامي اسلام و زاهدان و عارفان و فرهيختگان اسلامي.

هر كه در اين بزم مقرب تر است جام بلا بيش ترش ميدهند

مهم اين است كه انسان براي رهايي از بلايا بهترين راه را انتخاب نمايد. از ديدگاه اسلامي مهمترين راه نجات، شكيبايي در برابر مشكلات است.

هر انساني چه فرد عادي باشد و چه شخص مبتكر و برخوردار از هوش و بلوغ اگر بخواهد درهاي موفقيت را به روي خود بگشايد و وصال به مقصد را در آغوش بگيرد، بايد با الهام از نظام آفرينش، در كارها و مواجه با مشكلات صبور باشد و به نيروي واقع بيني و تدبير خود را مجهز كند و زندگي را در افق فروزاني مشاهده كند.

رسيدن به كمال و موفقيت در كارهاي بزرگ و باارزش به آساني صورت نميپذيرد. براي به ثمر رساندن امور پر ارزش و وصول به كمال توان و انرژي بسيار لازم است.

با همت و شكيبايي مي توان عوامل گوناگوني را كه سر راه پيش رفت شوند، از ميان برداشت و برداشتن مانع ما را براي رفع موانع آينده آماده تر ميسازد.

كانت فيلسوف آلماني اظهار ميدارند:يك كبوتر چون در حين پرواز باد را يگانه مانع پرواز خود مي بيند، پيش خود خيال ميكند اگر باد نبود، راحت تر و سريعتر ميتوانست به پرواز در آيد، در صورتي كه اگر باد نبود، كبوتر از پرواز عاجز ميماند و بر زمين ميافتاد. پس همان عنصري كه در پرواز، به كبوتر فشار مي آورد، عامل اساسي پرواز است.1[3]

قدرت مواجه شدن با مشكلات، در وجود هر انساني به وديعت گذارده شده است. ما مؤظفيم براي نبرد با مشكلات، نيروهاي شگرف خود را به كار اندازيم. قواي باطني ما منبع سرشاري است كه هرگز ذخايرش پايان نميپذيرد. هر چه بيش تر از آن بهرهبرداري شود، جوشش زيادتري خواهد كرد. نا اميدي و عجز از مقاومت در برابر دشواري ها آن گاه به سراغ آدم ميآيد كه نيروي مقابله با مشكلات در وجود آدمي خنثي شود.

درخشان ترين موفقيت ها به كساني تعلق ميگيرد كه بتوانند علل ناكامي و شكست خود را تجزيه و تحليل كنند، سپس به شايسته ترين وجهي از آن بهره بگيرند.

مطالعة علل عدم موفقيت، درد و درمان ناكامي را مشخص ميكند و راه پيروزي را به روي شخص ميگشايد.

تجزيه و تحليل علل شكستها و ناكامي ها سبب ميشودكه انسان از افكار و نيروهاي ذخيرة خود كمك بگيرد و با يك جهش ناگهاني اوضاع را به سود خود دگرگون سازد.

انسان عاقل آن است كه بداند هر انساني به نحوي دچار مشكلات ميباشد. و بداند اگر با تدبير و شكيبايي با مشكلات مبارزه كند و در مقابل آن بايستد، قهراً بر آن غلبه خواهد كرد، و خواهد فهميد مشكلات نه تنها مانع رشد و ترقي نيستند، بلكه از مهمترين عوامل رشد ميباشند.

احساس شرمساري از شكست يا مانع، اشتباه محض است. ورشكستگي كامل وقتي تحقق پيدا ميكند كه انسان عدم پيش رفت در كار را به عنوان يك شكست دايمي تلقي كرده و خود را به سختي در برابر حادثه ببازد

احساس ناتواني ممكن است شخص را به كلّي در جاي خود ميخ كوب كند و او را از هر نوع تلاشي براي جبران عقبماندگي و شكست خود باز دارد.

گويند: يك دانشآموز چيني كه در رشتة خود ناكام شده بود، از شدت نااميدي كتابهايش را جمع كرده و به دور افكند و تصميم گرفت ديگر به كلاس درس حاضر نشود. در همان وقت مشاهده كرد كه زني مستمند قطعه آهني را به سختي و كوشش خستگي ناپذير دارد سوهان ميزند تا از آن سوزني درست كرده و مشكل خود را حل كند.

مشاهدة اين صحنه، انقلابِ عظيمي در وجودش ايجاد نمود و روحش را به شدّت تكان داد و به او درس آموزنده اي آموخت.

بلافاصله تصميم گرفت كلاس رفته و به هر قسمتي شده با قاطعيت ادامة تحصيل دهد.

تصميم خود را به مرحلة اجرا در آورد و در ساية صبر و بردباري، در رديف دانشمندان عصر خود قرار گرفت و يكي از برجستهترين رجال علمي آن زمان شد.[4]

خواهر عزيز، اراده پولادين خود را به جريان بينداز و شعار پيشين خود را (دنيا ارزش غم و غصه خوردن را ندارد) زنده كن و هر روز با جديّت بگو: دنيا ارزش غم خوردن را ندارد.

به كارت ادامه بده كه زندگي شيرين گذشته را باز خواهيد يافت.

2ـ غم و اندوه شما حتماً برگرفته از عوامل مختلفي است، از جمله:

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.